Ik heb een onderzoek gedaan naar alternatieve waarneemplekken in de omgeving van Amersfoort. De Maatweg bij Eemdijk is tot nog toe de beste keus in de buurt, maar op basis van wat kaarten van Sotto le Stelle en Google Maps heb ik wel een paar plekken gevonden die de moeite waard kunnen zijn. Google Maps is voor dit soort zoektochten echt een uitkomst!
In de Geldersche Vallei
- Technisch Buro de Koning aan de Kolfschoterdijk. Dit is in de Geldersche Vallei. Op het privé (!) terrein van dit buro ligt een weg die ver naar achteren loopt waardoor je redelijk aardig richting zuid kan kijken.
Verder heb ik in de Geldersche Vallei niets gevonden waar je rustig kan staan. En ik ken die vallei behoorlijk goed uit mijn jeugd. Je kan weilanden in maar dat is veel te vochtig allemaal. De Schoonderbeekerweg (van Achterveld naar De Glind) is overigens wel aardig zag ik eens maar je kan er nergens goed staan.
Op de Veluwe
Op de lijn Putten richting Apeldoorn, en de lijn Harderwijk richting Apeldoorn zullen zat goede plekken liggen maar dan rij je beter naar het centrum van de Flevopolder.
In de Flevopolder
In de buurt van enkele grote zendmasten die daar staan zijn wel wat goede plekjes te vinden. Dit is 30 minuten rijden vanaf mijn huis. De Geldersche Vallei in of de Veluwe op kost je zeker net zo veel reistijd!
Bijvoorbeeld de Ooievaarsweg waar ik een heel mooi plekje zie tussen twee windmolens. En, ietsje zuidelijk daarvan zie ik een plek aan de Vogelweg, aan de westzijde. Dit lijkt een kunstwerk te zijn en of het publiek toegankelijk is moeten we ter plekke eens beoordelen. Zat plekjes om te staan zo te zien vanuit de lucht. En dit op een kleine 30 minuten rijden!
Mijn conclusie is dat de Maatweg het best bereikbare en rustige alternatief blijft op zo'n kwartier rijden vanaf Amersfoort-Noord. Wil je ietsje beter zitten dan moet je de Flevopolder in. Wil je écht goed dan moet je richting Lochem onder Deventer gaan zitten waar het goed donker is én waar je rustig kan staan (Papenslagweg).
Voor starparties kunt u zich opgeven voor onze mailinglist. Mail hiervoor naar
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
en u wordt opgenomen op deze mailinglist.
| < Vorige | Volgende > |
|---|